16.6.2026 tarih ve Resmi Gazete’de yayımlanan Seri:B Sıra No:20 Tahsilat Genel Tebliği ile Hazine ve Maliye Bakanlığına bağlı vergi dairelerince takip ve tahsil edilen amme alacaklarının tecillerinin yapılmasının usul ve esasları belirlenmişti. Bu kolaylıktan yararlanılabilmesi için 31 Ağustos 2026 tarihine kadar (bu tarih dahil) başvurulması ve taksitlerin Eylül/2026 ayında başlamak üzere aylık eşit taksitler halinde ödenmesi gerekmektedir.
Tebliğde yer alan düzenlemenin temel kuralları aşağıdaki gibidir.
-
Tebliğin kapsamına, 5 Haziran 2026 tarihi itibarıyla (bu tarih dahil) vadesi geldiği halde bu Tebliğin yayımı tarihine kadar ödenmemiş olan ve Hazine ve Maliye Bakanlığına bağlı vergi dairelerince takip ve tahsil edilen tüm amme alacakları girmektedir.
-
Özel tüketim vergisi ve 2026 yılı gelir veya kurumlar vergisine mahsup edilecek geçici vergi ile bunlara bağlı vergi ziyaı cezaları, gecikme faizleri, gecikme zamları ve bu vergilerin beyannamelerine dair damga vergileri ile gecikme zamları Tebliğ kapsamı dışındadır.
-
Tecil faizi oranı yıllık %39 yerine %29 uygulanacaktır.
-
Bu imkandan yararlanılabilmesi için 31 Ağustos 2026 tarihine kadar (bu tarih dahil) başvurulması ve taksitlerin Eylül/2026 ayında başlamak üzere aylık eşit taksitler halinde ödenmesi gerekmektedir.
-
16 Haziran 2026 tarihi itibariyle faal mükellefiyet kaydı bulunan ve bilanço esasına veya işletme hesabı esasına göre defter tutan mükelleflerin borçları, mali durumlarına ilişkin likidite oranlarının;
-
0,50 veya 0,50’den büyük olması durumunda 36 eşit taksitte,
-
0,50’den küçük ve 0,30’dan büyük olması durumunda 48 eşit taksitte,
-
0,30 veya 0,30’dan küçük olması durumunda 72 eşit taksitte,
ödenecektir. Likidite oranı formülü şu şekilde hesaplanmaktadır:
-
-
Katma değer vergisinden olan borçları ile bunlara ilişkin vergi ziyaı cezaları, gecikme faizi ve gecikme zamları; bunların beyannamelerine dair damga vergileri ile gecikme zamları 12 eşit taksitte ödenecektir.
-
10 milyon TL’nin altında (bu tutar dahil) olan amme alacakları için teminat alınmayacak; 10 milyon TL’nin üstünde olan amme alacakları için bu tutarı aşan kısmın yarısı değerinde teminat alınacaktır.
-
Tecil başvuruları, borç tutarına bakılmaksızın vergi dairesi müdürleri tarafından değerlendirilecektir.
-
Tebliğin yayımı tarihi itibarıyla tecil edilmiş ve tecil şartlarına uygun olarak ödenmekte olan amme alacaklarının kalan taksitlerine de yıllık %29 faiz oranı uygulanacaktır.
-
Tebliğ kapsamında taksitlendirilen borçların, borç durumunu gösterir belgede yer almaması için, tecil edilen borç tutarının en az %10’unun ödenmiş olması gerekmektedir.
-
Bu Tebliğ kapsamında tecil edilen borçlara ilişkin taksitlerin (tecil faizi dahil) ödeme süresinde ödenmemesi veya eksik ödenmesi halinde tecil ihlal edilmiş olacaktır.
Ancak, bir takvim yılında en fazla iki taksitin süresinde ödenmemesi veya eksik ödenmesi ihlal sebebi sayılmayacaktır. Süresinde ödenmeyen veya eksik ödenen her bir taksitin, takip eden taksit ödeme süresi içinde, ödeme tarihi dikkate alınarak hesaplanacak tecil faizi ile birlikte ödenmesi gerekmektedir.
İlgili sirküleri görüntülemek için linke tıklayın:
https://www.turmob.org.tr/sirkuler/detailPdf/2e6a4680-1d40-4a2f-a9b2-d209cb4cebc5/vergi-dairelerince-takip-ve-tahsil-edilen-amme-alacaklari-icin-yeniden-yapilandirma-basvuru-tarihi-3

